Componentele Campaniei R.E.S.P.E.C.T. - Responsabilitate, Educație, Siguranță, Prevenție, Emoție, Comunicare și Toleranță, au fost punctul de pornire pentru activitățile desfășurate la Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Rădăuți, în perioada 28 ianuarie - 1 februarie, în cadrul Săptămânii Nonviolenței, cu scopul de a forma la copii atitudini civilizate dar și pentru a combate agresivitatea și violența. În cadrul acestei campanii s-au desfășurat activități diverse atât la nivelul claselor primare, cât și al celor gimnaziale.
"NU suntem violenți!" au strigat în cor elevii clasei I D (înv. Dumitrescu Liliana) după ce au urmărit povestea "Casa Celor 1000 de oglinzi". Ei au învăţat că fiecare om este unic şi că faptele şi comportamentul lor lasă urme adânci în sufletul celorlalţi.
Punctul de plecare al activității "Toleranța e atitudinea care ne aduce prietenia!", desfășurată de elevii clasei a III-a A,îndrumați de doamna învățătoare Hîj Angelica, au fost cărțile lui Jeff Kinnney ,,Jurnalul unui puști", cărți pe care copiii le preferă la această vârstă, le citesc cu drag și în care sunt prezentate situații din viața de școlar. Așadar, au fost puși în situația de a relata întâmplări din viața lor de școlar, de a argumenta de ce unele situații sunt acceptate și altele nu, care sunt comportamentele acceptate în școală. S-a discutat despre faptul că dragostea este mai bună decât egoismul, că nonviolența este mai bună decât violența, că pacea este mai bună decât războiul, că nonviolența este arma celor puternici. Elevii au citit, au desenat, au găsit împreună efecte pozitive ale respectului, ale toleranței, ale comunicării.
Elevii clasei a V-a B coordonați de doamnele profesoare
Popa Ana Marcela și Sascău Gabriela au desfășurat pe parcursul săptămânii, activități
în cadrul campaniei: dezbatere plecând de la cuvintele cheie "familie", "anturaj", "violență" şi "respect", realizarea
afișului campaniei "STOP VIOLENȚEI", realizarea de postere plecând de la
componentele campaniei, inscripționare de tricouri și realizarea de creații
literare.
Plecând de la mottoul: "Oamenii slabi se răzbună. Oamenii puternici iartă. Oamenii inteligenți ignoră." (Albert Einstein), elevii claselor a VI-a B, D, coordonați de doamnele profesoare Cîmpan Lucica și Bîndiul Vera, au desfășurat activitatea "Violența - o boală ce poate fi vindecată prin toleranță!" având ca scop promovarea atitudinii prietenoase, a armoniei și toleranței continue, dezvoltarea unei capacități de mediere a conflictelor spontane apărute atât în clasă, cât și în școală și societate. Activitatea a debutat cu prezentarea unor clipuri privind cazuri de violență în mediul școlar, pe baza cărora elevii au fost rugați să-și exprime sentimentele. Deși inițial sentimentele avute au fost din rândul emoțiilor negative, au reușit să găsească și opusul sentimentelor avute, să descopere o suită de emoții pozitive și să identifice sinonimele cuvântului "toleranță". Are loc o dezbatere între elevii celor două clase legată de toleranță/intoleranță, fiecare argumentându-și punctul de vedere. Prin diverse activități practice, elevii confecționează din carton colorat flori pe ale căror petale scriu sinonimele cuvântului toleranță identificate, realizează o hartă a toleranței, cu mesaje antiviolente, precum și o expoziție cu desene. Copiii identifică soluții și modalități de prevenire și rezolvare a conflictelor și realizează ,,Copacul Soluțiilor". Activitatea se încheie prin realizarea unui poster privind prevenirea și combaterea violenței în mediul școlar și cu eliberarea în curtea școlii de baloane cu mesaje nonviolente. Prin activitatea desfășurată copii au învățat să se aprecieze pe ei înșiși și pe cei din jurul lor, să recunoască și să respecte drepturile lor și ale celorlalți, să ia decizii respectând deciziile altora, să învețe să soluționeze conflictele fără violență și discriminare, prin respect și toleranță.
RESPECT elevilor și cadrelor didactice care s-au implicat cu responsabilitate și creativitate în realizarea cu succes a acestor activități.